Cooperació

Un projecte de la UdG a Colòmbia implementa un sistema per a la potabilització sostenible d’aigua

El projecte “AMAZO-MEM: Sistema descentralitzat de membranes per a la potabilització sostenible d'aigua en comunitats amazòniques. L'aigua potable com bé comú" implementa a Colòmbia un sistema per a la potabilització sostenible d’aigua a les comunitats amazòniques. Aquest projecte va ser finançat en el marc dels ajuts a projectes de cooperació per al desenvolupament 2019 que concedeix la Universitat de Girona.

L'Amazones és, pel seu cabal i longitud, el riu més important de la Terra. Tot i la disponibilitat d'aigua de pluja, pous i el mateix Amazones, l'aigua necessita ser tractada perquè sigui segura. De fet, a dia d'avui part de la població que viu a la conca de l'Amazones no té accés a l'aigua potable, provocant greus problemes de salut. La Universitat de Girona (UdG) i la Universitat Nacional de Colòmbia (UNAL) han iniciat recentment el projecte “AMAZO-MEM: Sistema descentralitzat de membranes per a la potabilització sostenible d'aigua en comunitats amazòniques. L'aigua potable com bé comú” que busca desenvolupar i implementar un sistema de potabilització simple i sostenible per suplir les necessitats de la regió. S'instal·laran sistemes amb tecnologia puntera però adaptats als recursos locals, acompanyat d'un programa formatiu per a fomentar el seu ús de forma sostenible en el temps. Per garantir l'acceptabilitat, tant el disseny de sistema de tractament com la planificació de la formació es realitzarà de forma col·laborativa entre la UNAL, Evergreen Institute i la UdG amb l’objectiu d’incloure-hi també una part social i d’educació ambiental.

En aquest context s'ha decidit fer una prova pilot amb el sistema Skyjuice/Squirt, que ja s'ha utilitzat amb èxit en situacions d'emergència humanitària en més de 70 països, però que és pràcticament desconegut a Amèrica Llatina. Aquest sistema, que és capaç de proveir uns 100-200 litres d'aigua diaris per a unes quantes famílies, és apte per a aigües que, com les de l'Amazones, tenen un alt contingut de sòlids en suspensió i elements patògens, però no contaminació química. L'Skyjuice/Squirt aprofita la gravetat per depurar l'aigua amb membranes d'ultrafiltració i, per tant, no necessita energia elèctrica ni reactius químics. Igualment, si es netegen correctament, les membranes es poden regenerar i tornar a utilitzar.

El passat mes de juliol l'investigador principal, el professor Ignasi Rodriguez-Roda del grup LEQUIA-UdG i responsable de l'àrea de Tecnologies i Avaluació de l'Institut Català de Recerca de l'Aigua (ICRA), ja va fer un primer viatge a Colòmbia per planificar el projecte i avaluar, conjuntament amb els professors de la UNAL Santiago R. Duc i Jhon Ch. Donato, el rendiment de diverses membranes d'ultrafiltració.