Càtedra Víctor Català d'estudis sobre el Modernisme

L'Avenç publica l'assaig "Víctor Català, l'escriptora emmascarada"

L'assaig "Víctor Català, l’escriptora emmascarada", escrit per Margarida Casacuberta, directora de la Càtedra Víctor Català, incideix en una renovada comprensió de l'escriptora que, per protegir-se, va haver d'utilitzar no només un pseudònim masculí, sinó una sèrie de màscares.

La personalitat de Víctor Català és l’obra d’art total que Caterina Albert construeix al llarg de la seva vida, amb els “silencis” que tan bé va saber interpretar Maria-Aurèlia Capmany inclosos, com un mosaic fet de múltiples peces que l’escriptora va controlar amb “l’energia i la seguretat” pròpies de l’artista professional que sap que la disposició final de les peces no depèn ja d’ella, sinó de la recepció de l’obra. Una “obra completa” que Caterina Albert va deixar plantejada com un work in progress que s’havia d’anar (re)configurant al ritme dels temps i d’acord amb la recepció que, en cada circumstància històrica, política i cultural, es pugui fer d’una obra oberta a la recepció de la crítica i del públic lector, aquell “llegidor” a qui Víctor Català s’adreça en cadascun dels seus llibres, l’existència del qual Caterina Albert tenia molt clar que calia imperiosament preservar. A construir la seva gran obra —Víctor Català— i a assegurar l’existència d’un públic per a la literatura catalana capaç de reconstruir i insuflar la vida a la figura del tapís, va dedicar Caterina Albert tota una existència d’escriptora conscient, rigorosa i professional. Avui dia, l’èxit de l’empresa és ja inqüestionable.

Llegeix-ne aquí les primeres pàgines.