Càtedra de Promoció de la Salut

Curs d’Alfabetització per a la Salut a càrrec de Kristine Sørensen

Els passats 22 i 23 de gener vam poder comptar amb la presència de Kristine Sørensen, que va realitzar el curs "Alfabetització per a la Salut" a la Facultat d'Infermeria de la Universitat de Girona.

El curs  va començar amb una posada en comú dels reptes que té avui en dia la salut pública mundial i com l’alfabetització per a la salut és una més de les respostes a aquestes reptes.També es va treballar per clarificar el concepte de salut que és dinàmic i té un caràcter clarament multidimensional entre la salut física, mental, social i espiritual.

La Dra. Sørensen va definir l'alfabetització per a la salut (ApS) com un concepte estretament relacionada amb l'alfabetització, que engloba el coneixement, la motivació i les competències dels individus, per accedir, comprendre, avaluar i aplicar  la informació per formular un judici i prendre decisions sobre salut, prevenció de malalties i promoció de la salut, en la vida quotidiana, per mantenir i promoure la qualitat de vida durant el curs de la vida i amb el suport de professionals i els sistemes1 (Sorensen et al. 2012)

L’ApS té un impacte sobre l’apoderament de les persones i sobre els sistemes de salut, la prevenció de les malalties, la promoció de la salut, els costos en salut, l’equitat i la sostenibilitat.

Des de la perspectiva de l’alfabetització en l’àmbit sanitari, Sorensen va donar estratègies en relació amb la informació que rep el pacient com son les infografies, els textos escrits amb un llenguatge planer, i la comunicació entre els professionals de la salut i els seus pacients, com son les tècniques Ask me 3 i Teach back.  Des de la perspectiva de  en l’àmbit de la salut pública, va proporcionar estratègies tan a nivell individual, comunitari i organitzacional, en diferents entorns com l’escola, la universitat, la ciutat o el lloc de treball.

Kristine Sørensen va mostrar quines iniciatives i plans s’estan duent a terme actualment a nivell mundial, així com també les diferents coalicions i xarxes d’ApS d’Europa com la Dutch Health Literacy Alliance, la Nordic Health Literacy Network, la Danish Health Literacy Network i la Austrian Health Literacy Platform; i a nivell internacional la International Health Literacy Association, i la Global Health Literacy Academy.

Per últim, va recordar a tots els participans, que no hi ha una única ApS, sinó que ens hem d’adaptar a les necessitats actuals i actuar des de l'equitat i sense deixar ningú enrere.

La Dra Sørensen és coordinadora de la xarxa Health Literacy Europe i fundadora de la Global Health Literacy Academy.

1. Sørensen et al. (2012) Health literacy and public health. BMC Public Health 12:80