Observatori d'Ètica en Intel·ligència Artificial

Noves mesures per impulsar l'intercanvi de dades, augmentar el control i la confiança

La Comissió Europea ha proposat noves normes sobre la governança de les dades per aprofitar millor el potencial de les dades en creixement en un marc europeu fiable.

El nou Reglament proposat facilitarà l’intercanvi de dades a tota la UE i entre sectors per crear riquesa per a la societat, augmentar el control i la confiança tant dels ciutadans com de les empreses respecte a les seves dades, i oferir un model europeu alternatiu a la pràctica de tractament de dades de les principals plataformes tecnològiques.

Aquest nou Reglament respon, entre altres, a la quantitat de dades generades per organismes públics, empreses i ciutadans, que està en constant creixement. En aquest sentit es preveu que es multipliqui per cinc entre el 2018 i el 2025. Aquestes noves normes haurien de permetre l’aprofitament de les dades i obrir el camí perquè els espais de dades sectorials europeus beneficiïn la societat, els ciutadans i les empreses. En l'estratègia de dades de la Comissió Europea del febrer d'aquest any, s'han proposat nou espais de dades d'aquest tipus, que van des de la indústria a l'energia i des de la salut fins al Tracte Verd Europeu.

En compliment de l’anunci de l’estratègia de dades, el Reglament preveu crear les bases per a una nova forma europea de governança de les dades que s’ajusti als valors i principis de la UE, com ara la protecció de dades personals (GDPR), la protecció del consumidor i les normes de competència. Aquest Reglament ofereix un model alternatiu a les pràctiques de tractament de dades de les grans plataformes tecnològiques, que poden adquirir un alt grau de poder de mercat a causa dels seus models de negoci que impliquen el control de grans quantitats de dades. Aquest nou enfocament proposa un model basat en la neutralitat i la transparència dels intermediaris de dades, que són organitzadors de l’ús compartit o compartit de dades, per augmentar la confiança. Per garantir aquesta neutralitat, l’intermediari d’intercanvi de dades no pot tractar les dades pel seu compte (per exemple, venent-les a una altra empresa o utilitzant-les per desenvolupar el seu propi producte basat en aquestes dades) i haurà de complir uns requisits estrictes.

El Reglament inclou:

• Diverses mesures per augmentar la confiança en l’intercanvi de dades, ja que la manca de confiança és actualment un obstacle important i comporta costos elevats.
  • Crear noves normes de la UE sobre neutralitat per permetre que els nous intermediaris de dades funcionin com a organitzadors fiables de l’intercanvi de dades.
  • Mesures per facilitar la reutilització de determinades dades del sector públic. Per exemple, la reutilització de dades sanitàries podria avançar en la investigació per trobar cures per a malalties rares o cròniques.
  • Mitjans per donar als europeus control sobre l’ús de les dades que generen, facilitant i de manera més segura que les empreses i els individus puguin disposar voluntàriament de les seves dades per al bé comú en condicions clares.

Per obtenir més informació sobre aquestes noves mesures cliqueu aquí.