Campus Salut

La demència redueix de 8,8 anys de mitjana l’esperança de vida

Deu anys després del diagnòstic el 40% de les persones afectades s’han mort, segons les dades d’un estudi del Registre de Demències de Girona (ReDeGi)

Una persona que pateix de demència viu de mitjana 8,8 anys menys que una que no en té. La demencia causada per la malaltia d’Alzheimer disminueix de 5,6 anys l’esperança de vida, mentre que altres tipus de demències, com lacausada per malaltia de Parkinson i la provocada per múltiples etiologies, redueixen l’esperança de vida d’11,6 anys i 14,2 anys, respectivament. També hi havia variacions en relació amb l’edat del diagnòstic de la malaltia: si es detecta entre 70 i 79 anys comporta una reducció de l’esperança de vida de 6,1 anys, i si és entre els 80 i els 90 anys, la disminució és de 2,7 anys.

Aquestes són algunes de les dades que conté l’estudi sobre la supervivència i l’esperança de vida dels pacients un cop els diagnostiquen de demència en els centres hospitalaris especialitzats de la regió sanitària de Girona. L’estudi ha estat elaborat per investigadors del Registre de Demències de Girona (ReDeGi) de l’Institut d’Assistència Sanitària (IAS) i de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Girona (Idibgi), en col·laboració amb investigadors de l’IDIAP Jordi Gol i investigadors de Serveis de Salut Integrats Baix Empordà (Ssibe). Ha estat publicat per la revista Clinical Epidemiology.

L’estudi, que va tenir el finançament competitiu de l’Institut de Salut Carlos III, va analitzar les dades de 5.156 pacients amb demència de més de 60 anys i de 15.468 persones de característiques similars però sense demències. Passats els deu anys, el 40% de les persones amb demència havien mort, mentre que la mortalitat entre les persones sense demència havia estat del 26%. La taxa de mortalitat va ser de 127 morts anuals per cada 1.000 persones amb demència i de 73 en les persones sense demència. L’estudi també ha permès determinar que el 42% de les morts havien estat causades directament per la demència. Així, de mitjana, la demència va causar cada any la mort a una de cada 18,6 persones. El ReDeGi és un dispositiu de vigilància epidemiológica del Servei Català de la Salut que registra des de l’any 2007 informació clínica sobre els nous casos de demència diagnosticats als dispositius d’atenció especialitzada.

Millor supervivencia entre les dones

Després del diagnòstic, les dones van sobreviure 1,5 anys més que els homes. La mitjana de supervivència de les dones després del diagnòstic va ser de 5,8 anys i, en el cas dels homes, de 4,3 anys. Però la malaltia retalla més anys en les dones que en els homes. En concret, la mitjana de vida de les dones sense demència és de 85,8 anys i, amb demència, de 77,2. En els homes, aquestes xifres són de 80,4 i 73,1.

Astorch, N. (21/09/2019). La demència redueix de 8,8 anys de mitjana l’esperança de vida. El Punt Avui. Recuperat de: http://www.elpuntavui.cat/societat/article/14-salut/1668584-la-demencia-redueix-de-8-8-anys-de-mitjana-l-esperanca-de-vida.html