Campus Salut

El COMG i el Campus Salut atorguen la beca e-health al projecte “Recepta blava”

El projecte “Recepta blava” avalua els beneficis del snorkel i altres activitats marítimes en la salut de pacients amb càncer

El Col·legi Oficial de Metges de Girona (COMG) i el Campus Salut de la Universitat de Girona (UdG) han atorgat la beca e-health COMG 2020 al projecte “Recepta blava”, liderat pels investigadors Eva Fontdecaba (ABS Roses) i Josep Lloret (UdG).

El projecte guanyador té com a objectiu avaluar, mitjançant l’ús de rellotges intel·ligents, si la pràctica de la observació de la flora i la fauna marina a través d’ulleres de busseig i tub, sense botella (snorkel) i altres activitats com passejar vora el mar i banyar-se al mar poden contribuir a millorar paràmetres fisiològics com la freqüència cardíaca, la pressió arterial i les hores de son en pacients oncològics, i, d’aquesta manera, augmentar el seu benestar. Es tracta, doncs, d’un projecte per aportar una nova solució tecnològica que pugui valorar l’estat de salut física dels participants que serà complementada amb la pràctica de grups focals i amb enquestes de percepció de salut que porten a terme investigadors de l’equip del projecte, en el marc de l’estudi paral·lel que volen realitzar la Càtedra Oceans i Salut Humana i el Grups d’Acció Local Pesquers (GALP) Costa Brava.

Aquest projecte de recerca inclou metges de família de l’ABS de Roses, oncòlegs de l’ICO i biòlegs de la Càtedra Oceans i Salut Humana de la Universitat de Girona, en col·laboració amb Fundació Roses Contra el Càncer i la Fundació Oncolliga. Es tracta d’un equip amb una visió multidisciplinar i tecnològica del binomi salut-medi ambient per avançar cap a iniciatives de promoció de la salut.

Ajut dotat en 12.000 euros

L’objectiu de la beca e-health COMG, nascuda el 2018, és promoure projectes de recerca i innovació que donin com a resultat solucions tecnològiques que contribueixin a millorar la salut i la qualitat de vida de les persones, que dotin als professionals sanitaris d’eines i mecanismes que contribueixin a la millora de l’assistència sanitària i que millorin la sostenibilitat del sistema sanitari.

Els projectes presentats han de potenciar treballs transversals i multidisciplinaris que agrupin un grup clínic de qualsevol institució assistencial de les comarques gironines i un grup de recerca de la Universitat de Girona. Almenys un investigador principal del projecte ha d’estar col·legiat al COMG.

La convocatòria de beca 2020 ha rebut 7 propostes de projectes, de les quals el jurat en destaca la gran qualitat i originalitat i, també, la multidisciplinarietat de les propostes i la utilitat pràctica dels resultats.

E-tutorials per oncologia abdominal i el TDAH, protagonistes de les primeres beques

En la 2a convocatòria (2019), la beca e-health COMG va contribuir al disseny de e-tutorials per a les intervencions oncològiques abdominals. Un projecte a càrrec dels investigadors Francisco Reina de la Torre, Anna Carrera, Ramon Farres, Pere Planellas i Laia Falgueras.

En la 1a convocatòria (2018), la beca va finançar un prototip d’eina per a formular recomanacions terapèutiques pel tractament de pacients amb Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH) a càrrec dels investigadors Domènec Serrano i Xavier Castells.