Campus Comunicació Cultural i Corporativa

Durant la International Conference on Humanities and Higher Education es van extreure idees a fi d'esbossar algunes diferències de gènere a la universitat catalana.

Igualtat de gènere: aquest és un dels objectius de desenvolupament sostenible que l'ONU s'ha marcat per al 2030, i que, com no pot ser d'una altra manera, també interpel·la la universitat catalana.

Les desigualtats de gènere són el resultat estructural de diferents rols socials i formes més o menys explícites de violència, que es tradueixen en barreres objectives i subjectives en el camí cap a la igualtat. Repensar i diagnosticar és clau en aquest camí, ja iniciat per nombrosos observatoris, unitats i entitats en múltiples àmbits del sistema universitari.

Durant la International Conference on Humanities and Higher Education  es van extreure idees a fi d'esbossar algunes diferències de gènere a la universitat catalana.

Les dones són majoria a la universitat però no a totes les disciplines

• Les dones han capgirat el seu percentatge a la universitat a partir dels anys setanta, ja que han passat de representar el 36% de l'alumnat a estabilitzar-se a la ratlla del 54%.
  • Però les diferències continuen presents en la tria de la carrera, que van des del 80-90% en titulacions vinculades a l'atenció (Pedagogia, Infermeria, Educació, Teràpia) i les arts, fins al 5-15% en titulacions tècniques (Informàtica, Automàtica, Industrial, Forestal).

Les dones pateixen més sobrecàrrega però aconsegueixen millor rendiment

• Les dones compaginen els estudis amb una feina remunerada en una proporció més alta que els homes (52% vs. 49%), es matriculen a més crèdits i dediquen més hores setmanals a les tasques de la llar i assistencials (9 hores vs. 8 hores, de mitjana). Això succeeix a totes les disciplines.
  • Tot i aquesta clara sobrecàrrega, els indicadors de rendiment a la universitat, superació de crèdits, no abandonament o eficiència són més positius per a les dones que per als homes, també a totes les disciplines.

La bretxa salarial i el sostre de vidre de l'alumnat titulat

• Els homes titulats cobren de mitjana un 25% més que les dones al cap de tres anys de la graduació. Alguns estudis apunten que les diferències salarials són independents de la titulació estudiada, l'edat o la jornada de treball.
  • La jornada a temps complet és també més elevada per als homes a totes les disciplines (85% vs. 71%).
  • Un indicador de màster revela que el 43% de dones titulades tenen responsabilitats sobre terceres persones, mentre que en el cas dels homes és del 51%.

El sostre de vidre en el cos docent de les nostres universitats

• Els homes ocupen en més proporció les posicions més elevades en l'escala acadèmica (13% dels homes de la plantilla vs. 4% de les dones), mentre que no es remarquen grans diferències en les primeres etapes d'aquesta escala.
  • És un efecte de cohort (anteriorment accedien menys dones a la carrera acadèmica) o una desigualtat estructural? Amb les dades disponibles és difícil discernir-ho, però segur que és recomanable anticipar-nos-hi.

Moresco, J i Torrents, D. (15 de gener de 2019). Gènere i equitat: algunes dades al voltant de les diferències de gènere a la universitat catalana. elButlletí. Recuperat de: http://www.aqu.cat/elButlleti/butlleti92/articles2.html#.XGKVBVxKg2y