Campus Compòsits

En el marc del programa d’investigació Horizon 2020, Clean Sky 2 finança el projecte MAYA, que se centrarà en la fabricació del panell de revestiment mitjançant tecnologies híbrides: fabricació additiva, emmotllament per injecció i termoconformació.

El projecte està coordinat pel centre tecnològic Leitat de la mà de Alpex, una companyia química especialitzada en compòsits, l’IPC (Innovation Plasturgie Composites) i el Grup de Recerca d’Anàlisi i Materials Avançats pel Disseny Estructural de la Universitat de Girona (AMADE).

El principal objectiu del projecte MAYA és desenvolupar rutes de fabricació innovadores, que integren processos termoplàstics estàndard i fabricació additiva, per realitzar panells de revestiment de fuselatge per reduir pes, optimitzar costos i millorar els rendiments de les peces.

Aquests panells són components estructurals del fuselatge i normalment, es produeixen mitjançant làmines reforçades amb fibra de vidre, amb resina epoxi i amb baixa productivitat, a causa de la curació termoestable necessària per a la resina epoxídica.

Els materials termoplàstics compostos ofereixen una alternativa interessant als materials compostos termoestables. Són, doncs, candidats adequats contra els problemes actuals d’alleujament i desenvolupament sostenible, especialment en el camp del transport, l’energia i la construcció.

Segons Pere Badalló, coordinador tècnic del projecte de Leitat, “MAYA analitzarà la combinació òptima de tecnologies d'injecció de polímers i fabricació additiva (impressió 3D) per trobar la solució més adequada i econòmica per generar nous sistemes d'ancoratge dels panells interns de els avions ".

El projecte, que va començar el març, compta amb un pressupost total de 876 mil euros i finalitzarà el febrer de 2021.