Campus Cohesió i Compromís Social

“Els mecanismes de democràcia directa”, trobada amb agents de la demarcació de Girona

El passat 2 de juliol vam celebrar virtualment la trobada sobre consultes locals programada pel mes de març i que es va anul·lar a causa de la Covid-19. És la 2a Trobada amb agents de la demarcació de Girona al voltant de la Governança democràtica, després de la primera el mes de juny de 2019.

Ens vam reunir una trentena de persones provinents de l’àmbit universitari, de les institucions públiques i de l'empresa privada, totes interessades en la governança i els mecanismes de participació.

Aquesta trobada neix de la iniciativa del Campus Cohesió el juny de 2019, quan vam reunir en una sessió de treball agents de la demarcació treballen al voltant de la governança democràtica per definir els tipus de relacions existents entre nosaltres. Podeu veure la notícia d’aquella trobada seguint aquest enllaç.

En aquesta última ocasió, el debat va girar al voltant de les consultes en l’àmbit local, incorporant la intervenció de dues persones amb una trajectòria rellevant en aquests temes: la Yanina Welp i en Fernando Pindado.

Durant la sessió vam llançar un parell de preguntes als ponents i a un cert punt vam obrir la participació al debat a totes les persones assistents a la trobada. A la primera pregunta sobre les raons, els moments i els temes en què cal usar la democràcia directa, les diferents contribucions van acabar dibuixant les ocasions en què és recomanable posar en pràctica aquestes iniciatives i en quins moments s’haurien de fer servir mecanismes més adients.

A la segona pregunta de quines condicions són necessàries per fer una consulta i quins elements o factors hem de tenir presents, es van senyalar els mínims requisits amb què hauria de complir l’organització d’una consulta així com els factors que poden influenciar en el seu desenvolupament. Durant el debat es van posar damunt la taula exemples de consultes que s’havien desenvolupat i van servir per construir el consens sobre el què hauria de ser i del què no hauria de ser una consulta.

Un cop finalitzada la trobada, des del Campus Cohesió i Compromís social de la UdG creiem que seria molt útil disposar d’una guia pràctica de realització de consultes en l’àmbit local que estigués a disposició d’institucions i entitats. Donat que totes les persones que fins ara han participat d’aquesta i de la primera trobada del 2019 podem aportar des de la nostra experiència, iniciarem un procés de cocreació en base a una primera proposta elaborada des de la Universitat de Girona. L’objectiu és treballar conjuntament en un document que acabi convertint-se en aquesta guia per acompanyar l’organització de consultes locals.

D’altra banda, durant la tardor del present any seguirem treballant en la dinamització d’aquest conjunt d’agents reflexionant sobre la realitat i experiències dels Living Labs o laboratoris de cocreació.

El grup de treball és obert a aquelles persones que estiguin interessades en l’àmbit de la governança i la participació, des de l’òptica professional, investigadora o activista, preferentment a les comarques gironines.