Campus Alimentació i Gastronomia

La declaració de Catalunya com a Regió Europea de Gastronomia l’any 2016 obre les portes a una projecció de la imatge internacional del turisme gastronòmic català en el món i suposa una oportunitat per reflexionar sobre els reptes de la gastronomia catalana en els propers anys. La candidatura es va basar en tres elements: el producte local, el territori i la cuina.

En aquest context, des del Campus Turisme i el Campus Alimentació i Gastronomia promocionen les institucions vinculades al turisme gastronòmic. La Universitat de Girona també compta amb altres organismes que permeten a la Universitat una millor interrelació amb el territori, com són les Càtedres. Caldria destacar la presència de dues càtedres, la del Vi i l’Oli de l’Empordà i la de Gastronomia, Cultura i Turisme de Calonge-Sant Antoni.

Per una banda, l’objectiu de la Càtedra del Vi i l’Oli de l’Empordà és contribuir a la difusió de la cultura dels productes agroalimentaris en tres vessants bàsics: foment de la divulgació, foment de la formació i foment de la investigació. Per l’altre banda, la Càtedra de Gastronomia, Cultura i Turisme de Calonge-Sant Antoni a part de fomentar la recerca i la investigació, contribueix a la difusió del coneixement dels àmbits relacionats amb la gastronomia, la cultura i el turisme.

La Universitat de Girona a través dels Campus Sectorials i de les Càtedres busca una implicació activa entre el món acadèmic, l’àmbit empresarial, les administracions públiques i la societat.

L’oferta gastronòmica s’està convertint en un element essencial per a l’enriquiment de les destinacions turístiques convertint-se en un dels principals elements identificadors i diferenciadors d’un lloc.

El turisme gastronòmic és una tipologia que reforça la importància dels ingredients locals, l'aprenentatge i l'apreciació del seu propi consum, i la importància dels recursos culinaris permetent el desenvolupament econòmic local a través de diversos canals de distribució. Arrel d’aquest fenomen s’estan posant en marxa nombroses i importants accions de recuperació, conservació i valorització del patrimoni gastronòmic. La posada en valor de la matèria primera i els diferents elements de l'extensa cadena de valor en l'experiència de turisme gastronòmic, com ara l'agricultura, la pesca, la ramaderia, la cultura del mercat i la distribució, així com els elements vinculats a la cuina tradicional són estratègics.

Un dels àmbits que, sens dubte, destaca més en la relació entre sector agroalimentari i turisme és el camp de l’enoturisme. En els darrers anys, un nombre important de cellers han iniciat activitats orientades al turisme oferint la visita a la finca i a les instal·lacions. Per citar alguns exemples podem destacar l’organització del festival Vivid, cada més d’abril, on els diferents cellers ofereixen activitats relacionades amb el vi com visites guiades o cates amb poesia o música. També podem citar el cas d’alguns cellers, com el Mas Llunes, que fa una proposta de cata audiovisual que combina música i imatges amb la degustació dels vins. Altres activitats més innovadores serien la proposta d’enokayak que proposa una ruta amb caiac per la Costa Brava o la proposta de Naturalwalks que combina passejades guiades amb maridatges de flors silvestres i vins.

El turisme si es desenvolupa en clau local pot ser una oportunitat per a petits productors i és una manera de preservar el llegat tradicional i el paisatge.

De la mà del sector acadèmic s’han impulsat diferents projectes de recerca que pretenen desenvolupar el binomi turisme i gastronomia a partir de diferents aproximacions. Per exemple, la Universitat de Girona va coordinar el projecte ACCENT Gastronomy, un projecte COSME finançat per la Unió Europea que tenia com a objectiu adaptar les experiències de turisme gastronòmic per persones amb discapacitats sensorials.

Una de les iniciatives que probablement ha tingut un major impacte en les comunitats locals és la campanya “Benvinguts a Pagès”; una activitat que consisteix en organitzar un cap de setmana (el primer del mes de juny) en el que les explotacions agroalimentàries de tota Catalunya “obren les portes de casa seva per ensenyar-nos els seus camps, els seus ramats, les seves barques i els seus obradors”. Aquest 2019 es celebrarà la quarta edició, i cal emfatitzar que cada any el nombre d’empreses participants i de visitants s’ha anat incrementant.