Campus Aigua

El Govern i la Generalitat de Catalunya han expressat en els últims mesos la seva voluntat d’implementar la ciència oberta a través dels plans nacionals. En l'àmbit europeu, la Comissió Europea, junt amb 12 organismes nacionals, tots ells finançadors de I + D, van impulsar el mes passat el Pla S, una iniciativa en què es comprometien a exigir als investigadors finançats amb els seus fons que publiquessin els resultats dels projectes en accés obert i immediat a partir de 2020.

Recentment una trobada organitzada per Biocat i l'Obra Social “la Caixa” va posar de manifest que es necessita avançar en la revisió del sistema d'avaluació dels investigadors per impulsar la ciència oberta. El principal objectiu és promoure una investigació més accessible per tot el món, que sigui eficaç, reproduïble i transparent.

Diversos moviments internacionals han subratllat la importància de revisar el sistema d’avaluació per millorar la forma en la qual s'avalua la qualitat dels resultats i l'impacte de la investigació. A part de la quantitat, l'avaluació de la investigació també ha de tenir en compte la qualitat.

Els experts que van formar part de la trobada van proposar un nou model d'avaluació més flexible, tenint en compte la varietat d'àrees d'investigació, el contingut dels articles científics i l'impacte dels resultats en el seu context. En les pròximes setmanes es redactarà un document on apareixeran una sèrie de recomanacions per les institucions locals, regionals, d'àmbit estatal i europeu que els ajudin a impulsar la ciència oberta.

També, es posa èmfasis en crear incentius per millorar la reproductibilitat dels experiments i en  donar resposta a la necessitat de promoure una cultura més col·laborativa en la que es comparteixen els resultats, així com les dades i els processos per arribar a elles.

Per a més informació es pot consultar l'entrevista a John Willinsky, activista de l'Accés Obert: http://diobma.udg.edu/handle/10256.1/5137

C.M.L. (11 d'octubre de 2018). España trabaja en vertebrar "la ciencia abierta" bajo el amparo de un plan. Gaceta Médica. Recuperat de: http://www.gacetamedica.com/politica/espana-trabaja-en-vertebrar-la-ciencia-abierta-bajo-el-amparo-de-un-plan-IY1771578