Cerca d'activitats

Recull d'activitats

Conferència de Miquel Duran "Fem possible allò possible o la re-evolució educativa amb les TIC", a Expodidàctica

Inici:
23/03/2012 10:30
Fi:
23/03/2012 11:15
Lloc:
Fira de Barcelona

El professor Miquel Duran participarà a les Jornades Espiral-DIM-AulaTAC el proper divendres 23 de març amb la conferència "Fem possible allò possible o la re-evolució educativa amb les TIC". La presentació de la ponència anirà a càrrec del president d'Espiral, Juan Miguel Muñoz.

Les Jornades Espiral-DIM-AulaTAC, que es realitzen durant els dies 21, 22 i 23 de març, se celebren amb motiu del saló Expodidàctica, a la Fira de Barcelona, i estan organitzades per l'Associació Espiral, Educació i Tecnologia (http://ciberespiral.org) i el Grup DIM (http://dim.pangea.org).

Dirigides a un ampli sector educatiu, des dels primers nivells de primària fins als docents universitaris, les jornades constitueixen un fòrum on intercanviar experiències d'ús de les tecnologies per ensenyar i aprendre, mostrar les últimes innovacions educatives, i dialogar i debatre sobre la situació del sistema educatiu en general.

Fem possible allò impossible o la re-evolució educativa amb les TIC
Resum de la xerrada de Miquel Duran

El paper de l’educació, en temps convulsos com els que estem vivint, segueix essent qüestionat. Tothom vol una millor educació, a tots els nivells, i tothom somnia en una educació millor. Amb el nou concepte d’educació al llarg de la vida, a més, l’educació ja no és una preparació per a la vida, sinó que és la vida mateixa.

Però els temps convulsos no tan sols ho són des d’un punt de vista polític i econòmic, sinó també per la irrupció disruptiva que suposa la Internet i tos els estris que permeten fer-la servir de forma intel•ligent i eficient, on quatre tipus de pantalles (del rellotge al portàtil) ens acompanyen i tres més (de la pissarra al cinema) ens contemplen altives. Això comporta noves preguntes, nous dubtes, noves possibilitats de canvi per millorar, que fins i tot porten a dubtar del futur d’institucions com la universitat clàssica: l’increment de cursos MOOC (“Massive Open Online Course”) pot fer-hi pensar, en xoc frontal amb viatges recents com el Procés de Bolonya.

El mateix procés d’aprenentatge es revoluciona: la gamificació, els laboratoris virtuals, la realitat augmentada, la realitat virtual superposada – en definitiva estem davant d’un veritable hacking de l’educació, on tot sembla poder-se canviar.

Som encara a la Internet de les Persones, però estem albirant ja la Internet de les Coses. L’educació, des de primària fins a la universitat, i al llarg de tota la vida, haurà de tenir en compte un món on tot estarà interconnectat, on estarà ple de robots plens de sensors i que faran tot tipus de coses. Un món on les habilitats digitals (i les comunicatives!) seran tan necessàries com saber llegir, escriure, sumar i restar. Un món on la docència 2.0 fa canviar ja la relació entre professor i estudiant, on hi apareix el concepte de metaaula.

Aquesta xerrada intentarà proporcionar algunes pistes i claus d’aquests temes i mirarà de fer reflexionar sobre el futur que (sembla que) ens espera.