Cerca d'activitats

Recull d'activitats

La pesca de la teranyina, tema d'aquest mes a les "Converses de Taverna" a la taverna de Ca la Pepa Caneja de Palamós

Inici:
14/10/2011 19:00
Fi:
14/10/2011 20:00
Lloc:
Taverna Ca la Pepa Caneja. Plaça de Sant Pere, 14. Palamós
Organitza:
Càtedra d'Estudis Marítims (Universitat de Girona - Ajuntament de Palamós); Museu de la Pesca; Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana. Departament de Cultura. Generalitat de Catalunya

"La pesca de la teranyina amb l'Estrella Polar" és el títol d’aquesta sessió amb la que s'inicia la nova temporada de les Converses de Taverna.

El segon divendres de cada mes ens trobem, des de fa 10 anys, per xerrar i aprendre dels nostres avis i àvies, pescadors, mariners i gent de mar protagonistes del nostre passat i present marítim.

El proper divendres 14 d'octubre els tertulians ens explicaran com és una jornada de pesca de teranyina amb una barca emblemàtica com és l'"Estrella Polar". El seus antics i actuals mariners ens descriuran nits de grans pescades, moments de tensió i perill i vivències quotidianes del dia a dia en la recerca de peix blau.

Aquesta iniciativa del Museu de la Pesca i de la Càtedra d’Estudis Marítims (Universitat de Girona – Ajuntament de Palamós) pretén acostar els sabers de la gent del mar al públic en general en un ambient distès com és el d’una taverna portuària. Cada segon divendres de mes, a les set del vespre i durant una hora, les Converses que tenen un caràcter intergeneracional, esdevenen un espai per a la participació de la gent gran, els coneixements de la qual conformen una part del nostre patrimoni immaterial.

Aquesta és la primera sessió d’aquesta temporada. Aquesta activitat, que es desenvolupa amb el recolzament del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana i amb la col·laboració de la Confraria de Pescadors de Palamós i la Càtedra d’Estudis Marítims (Universitat de Girona – Ajuntament de Palamós), ens ajuda a apropar els coneixements de la gent de la mar a tots els ciutadans.

Des dels inicis de l’activitat, l’any 2001, totes les sessions són gravades una còpia de les cintes es regala als protagonistes de cada edició i una altra resta dipositada en el DOCUMARE Centre de Documentació de la Pesca i el Mar per a poder ser consultada. Aquesta esdevé un preuat document que ens ha ajudat, també, a l’hora de fornir l’exposició permanent del Museu. En total ja tenim 89 cintes amb l’enregistrament de totes les sessions realitzades, i algunes d’elles s’han transcrit.

L’activitat fou pensada, en un primer moment (gener de 2001), per a ser un pont de comunicació entre la gent gran que ha tingut una relació en primera persona amb la mar i la gent més jove interessada en tota la informació directa que aquestes persones els hi pot proporcionar.

A Converses de Taverna sempre es dóna l'oportunitat al públic de preguntar i participar en la conversa, en un entorn distès i agradable en el marc d’una taverna del port.

Aquesta idea inicial d’apropament de la gent gran al jovent (una mostra de les activitats pensades per a desenvolupar una col·laboració estreta amb les persones grans) ha anat evolucionant fins a convertir-se en un lloc de trobada entre diferents generacions on es pot aprendre quelcom més sobre una tècnica de pesca, sobre els arts, l’evolució del nostre territori…; però també sobre tot allò relacionat amb la mar, els ports, les confraries, els oficis, la immigració, la cuina, el paper de la dona… així com altres professions vinculades al món marítim o donant també cabuda a qüestions d’actualitat dins el sector. Hem traspassat els propis objectius i hem convidat a joves patrons d’embarcacions que han explicat el seu punt de vista i ens han donat una visió més global del fet pesquer al nostre territori.