Recull de notícies

Cerca de notícies

Recull de notícies

14/01/2016
Científics de la UdG indiquen una solució per incrementar la vida útil del paper reciclat
Representació CNF

Un estudi de LEPAMAP ha observat que l'ús de nanofibres de cel·lulosa en el procés de reciclatge fa que el paper es pugui renovar fins a set vegades conservant les propietats. Per tant, és una solució prometedora per reduir el consum de recursos naturals. La Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic de la UPF ha col·laborat en aquesta recerca.

El grup de recerca LEPAMAP de la Universitat de Girona (UdG), en col·laboració amb la Càtedra UNESCO de Cicle de Vida i Canvi Climàtic de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), ha desenvolupat un estudi comparatiu de la utilització de nanofibres de cel·lulosa davant els processos tradicionals en el reciclatge del paper. Aquesta recerca s’ha realitzat en el marc de la tesi doctoral de Marc Delgado-Aguilar, dirigida per Pere Mutjé (UdG) i Pere Fullana (UPF).

Els investigadors han observat que, amb el refinatge mecànic (procés convencional), els papers resultants experimenten una pèrdua de propietats a partir del tercer cicle de reciclatge. En canvi, mitjançant l'addició de nanofibres de cel·lulosa (imatge), aquest mateix paper es pot reciclar fins a set vegades conservant les característiques físiques i mecàniques originals.

Sostenibilitat econòmica i mediambiental
La principal contribució d’aquesta tesi doctoral té un especial interès mediambiental: com que el paper pot ser reciclat més vegades i, per tant, comporta un menor consum de recursos naturals.

Encara que les nanofibres de cel·lulosa es troben en un estadi tecnològic preliminar i el refinatge mecànic és un procés de reciclatge molt optimitzat, Marc Delgado-Aguilar defensa que la seva proposta és una sòlida alternativa per diferents motius: no requereix elevades inversions en equipaments industrials, el seu potencial de reforç és major i proporciona una major durabilitat de les fibres a la tecnosfera. Els responsables d’aquesta recerca han constatat doncs que, des del punt de vista econòmic i mediambiental, la seva solució és tant sostenible com els processos convencionals.

Unes avaluacions realitzades pels investigadors (Life Cycle Assessment) han demostrat, a més, que si bé és cert que la demanda energètica per cada cicle de reciclatge és major quan s'apliquen nanofibres, el consum de recursos naturals i l'impacte en el medi ambient i la salut humana no és major que amb els processos mecànics convencionals. En escenaris de futur, els experts preveuen que l’impacte ambiental serà molt més reduït. En conseqüència, la seva solució és “una alternativa molt prometedora per afavorir l'economia circular del sector paperer”, en paraules de Marc Delgado-Aguilar.

Podeu consultar aquesta tesi al web de Tesis Doctorals en Xarxa (TDX): http://www.tdx.cat/handle/10803/326743